Isnin

Basil Itali (Western Herbs) VS Kemangi Nusantara (Eastern herb)

Tags

Basil Itali (Italian Basil) adalah satu herba yang sering digunakan untuk memasak daging oleh kebanyakan chef-chef luar negara. Jika rajin menonton rancangan memasak di astro anda akan sedar basil adalah salah satu herba yang digunakan. Maka dengan semangat untuk mendapatkan benih saya mencari benih ini yang dijual secara online. Maka dapatlah tanomkinotuan menanam benih basil di kebun belakang rumah.



Secara umumnya, basil adalah termasuk dalam keluarga kemangi atau selasih namun yang membezakannya ialah aroma, basil mempunyai aroma tersendiri yang unik dan berbau harum. Tidak hairanlah ia sesuai untuk menambah aroma pada masakan terutamanya daging di mana berfungsi untuk menghilangkan henyir daging, ikan dan daging ayam. khasiat basil sememangnya tidak dinafikan untuk tubuh badan kita. Tanomkinotuan jika memasak ikan akan mencampurkan hirisan basil untuk menambah aroma selain untuk mengurangkan bau hanyir pada ikan tersebut. Hasilnya ikan sama ada digoreng atau dikukus menghasilkan aroma yang cukup mempersonakan sehingga boleh menambah dua kali nasi dalam pinggan. 


Gambar di atas pula adalah pokok kemangi atau dalam sebutan englishnya lemon basil, aroma pokok kemangi sangat kuat hinggakan melalui pokok ini kita akan merasa baunya. Di negara-negara asia tenggara pokok ini sangat popular untuk masakan. Ia juga sesuai dibuat sambal kemangi dengan digaul bersama perahan limau nipis dan sedikit garam. Memang cukup menyelerakan.

Banyak khasiat basil dan kemnagi ini pada manusia, pertama ia sesuai untuk pencernaan, minyak aromaterapi, kaya dengan beta karotena dan sebagainya. Oleh kerana khasiatnya disarankan untuk menanam pokok ini di rumah sama ada ditanam di tanah atau polibag. Pokok basil dan kemangi menyukai cahaya matahari lansung oleh itu tanam pokok ini secara terus pada matahari, juga pokok ini sangat suka dengan air, kekurangan air menyebabkan pokok ini mudah layu dan mati. Siram pokok ini dua kali sehari jika cuaca panas atau kemarau.

Selamat menanam pokok herba basil dan kemangi.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon