Rabu

Hasil Tuaian Kebun di Belakang Rumah

Tags

Entry ini mengumpulkan kesemua gambar sayuran yang pernah dituai di kebun belakang rumah. Ada gambar yang lama dan juga baharu. 



Gambar di atas menunjukkan beberapa sayuran jenis daun yang ditanam iaitu sayur ongking (ditanam musim kedua), Sawi putih atau nan you pak choi, timun dan kacang panjang.



Tanomkinotuan tidak mengetahui nama pokok apakah di atas itu, rasanya seperti lobak putih dan agak liat sedikit. Tanomkinotuan cabut walaupun isinya belum matang sepenuhnya untuk merasa sayuran luar negara.


Ini adalah sawi bunga gergasi, ia boleh membesar lebih berbanding dengan variati sawi bunga yang lain.



Sawi ongking atau sayur kerinting, ia ditanam kali kedua sebelum ni ketot-ketot saja. Musim hujan kot menyebabkan terbantut tumbuhbesaran. Namun sawi ongking tanaman musim kedua tumbuh dengan galak seperti dalam gambar di atas.



Ni pula adalah hasil tuaian pertama tanomkinotuan di kebun belakang rumah. Buah timun cina dan salad cina manis (gompuri).
 





Ini adalah hasil tuaian di kebun belakang rumah, gambar no dua tanomkinotuan tidak ingat nama. Pada pembaca yang tahu nama tersebut bolehlah memberitahu kepada tanomkinotuan. 

Masih banyak sayuran yang sudah dituai tetapi tidak dapat ditepek di sini kerana tidak ada simpanan gambar itu seperti bayam merah, bayam hijau, lobak putih dan sebagainya.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon