Rabu

TURNIP HINONAKABU

Tags

Setelah menjelajah ke beberapa blog bertani secara sampingan terbaca entry mengenai turnip hinonakabu, tahulah tanomkinotuan bahawa tumbuhan yang ditanam dan kini mengeluarkan isinya itu bernama turnip hinonakabu. Sebelum ini tanomkinotuan tidak mempunyai idea langsung akan nama sayuran berubi tersebut. Semasa pokok ini bercambah tanomkinotuan ingatkan ianya sayuran jenis mustard kerana daun sama dengan kumpulan sayuran mustard lain. Namun amat memeranjatkan pula ia mengeluarkan isi berwarna keungu-unguan dan putih pula di bawahnya. Terima kasih pada entry kebunbahagiabersama atas penjelasan mengenai sayur tersebut. 





Gambar kedua pula adalah turnip hinonakabu bersama daun bawang ditanam dalam satu batas, kelihatan juga sayur ongking yang berdaun 4. Tanomkinotuan telah menyemai benih ong king tersebut dan tidak tahu hendak ditanam di mana, jadi kesudahannya tercampaklah ia di batas ini. Saudara maranya yang lain sudah gugur menyembah bumi ekoran serangan ulat seribu minggu lepas. Turnip hinonakabu top pada gambar kedua belum mengeluarkan isi lagi, mungkin batas tersebut terlalu tinggi kandungan nitrogen atau pun belum masanya untuk hasilkan umbisi. 

Turnip hinonakabu ini mudah dijaga, tidak ada serangan oleh mana-mana makhluk perosak setakat ini cumanya cabut rumput yang tumbuh disekitar pokok turnip agar persaingan untuk mendapatkan makanan dan cahaya matahari dapat dikurangkan. Selebihnya tunggu pokok turnip ini menonjolkan umbisinya.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon