Ahad

BUNGA-BUNGAAN DI KEBUN BELAKANG RUMAH

Tags

Hari ini tanomkinotuan jadi mat bunga sekejap. Sebenarnya belum ada entry hendak dibuat untuk sayur-sayuran pada hari ini. Maka tanomkinotuan tukar angin mengepos mengenai bunga. Antara jenis bunga di kebun belakang rumah yang mekar.


Bunga marigold menjadi bahan tanaman di kebun belakang rumah. Berfungsi sebagai penghalau serangga perosak yang memakan daun sayuran.


Ni pun spesis marigold juga.


Ni pula jenis bunga kekwa.


Ni orang kampung sebut bunga tingkat atau panggilan umum bunga zinnia.


Ni juga adalah bunga zinnia. Berwarna kuning cair.


Bunga rose jepun kot? Warna merah jambu.


Lagi bunga rose jepun, berwarna kuning.



Bunga daisi berwarna kuning.


Bunga daisi kuning cair


Bunga kekwa lagi.


Bunga daisi berwarna merah muda.


Bunga carnation juga mula mekar pada pagi ini.


Ni bunganya macam ulat bulu, jadinya tanomkinotuan beri nama bunga ulat bulu kayangan. Hehe


Bunga rose


Ni pula tumbuhan yang banyak tumbuh di kawasan semak. Ditanam di dalam pasu. Membuat taman berkonsepkan taman tropika tidak sah sekiranya tumbuhan ini tidak ditanam bersama.

Inilah bunga-bunga yang bersepah di kebun belakang rumah. Sebenarnya ni adik tanomkinotuan yang menguruskannya. Bersepah di tepi batas sehinggakan melangkah ke tempat lain pun agak sukar.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

3 komen

ada benih bunga mcm kat atas tu tak?

dah tak de. ni tahun lepas lagi punya pic

ouhh ya ka..tq


EmoticonEmoticon