Khamis

6 Jenis Tanah Dalam Pertanian Yang Patut Petani Tahu

Tags

Penyediaan kawasan menanam tidak kira di halaman rumah,  di kebun atau di dalam pasu memerlukan jenis tanah yang sesuai untuk media benih atau anak pokok anda. Hari ini tanonkinotuan ingin berkongsi kepada pembaca tentang jenis-jenis tanah yang wujud di sekeliling anda, juga mengetahui jenis tanah yang sesuai untuk penanaman tanaman di kebun anda.

Umumnya terdapat 6 jenis tanah yang lazim dilihat. Biasanya kombinasi 6 jenis tanah ini adalah hasil dari campuran 3 bahan asas iaitu tanah liat, endapan dan pasir. Bagaimanakah percampuran 3 asas ini menentukan pengelasan tanah anda? Struktur tanah, tatacara penyerapan air dan sebagainya.

1. Tanah liat

Tanah liat mempunyai partikel yang sangat kecil dan rapat antara satu dengan lain. Ia sangat meleket ketika basah dan keras ketika kering. Tanah liat juga sangat padat di antara jenis tanah yang lain. Disebabkan partikelnya sangat kecil dan halus, udara sangat kurang dalam tanah yakni bermaksud pengudaraan kurang baik. Tanah liat juga sangat sukar menerima air. 

Apabila menanam sayuran pada tanah jenis ini, akar tumbuhan sukar bergerak. Ia juga sukar untuk digemburkan dan walaupun sudah digembur tetapi ia kembali mengeras setelah beberapa kali terkena air hujan atau siraman dari air anda. Biasanya tanah liat berwarna kuning kemerahan. Untuk menentukan tanah anda itu jenis tanah liat kepal tanah tersebut ketika masih basah dan sekiranya ia meleket atau tanah tersebut boleh dibentuk seperti sosej maka tanah anda adalah jenis tanah liat.

2. Tanah pasir

Tanah pasir mempunyai partikel yang sangat besar dan longgar. Ia kering dan berderai atau peroi. Jenis tanah ini tidak menyerap air seperti jenis tanah yang lain di mana ia cepat kering dan satu lagi sebabnya ialah partikelnya yang sangat besar. 

Air akan mengalir dengat cepat menyebabkan air tidak cukup sampai pada benih atau akar tanaman. Pada tanah jenis ini, nutrient tidak bertahan lama kerana cepat hilang mengikut air mengalir keluar. Apabila tanah pasir disinari sinaran matahari, ia cepat panas. Jika anda kepalkan tanah ini atau buat seperti bentuk sosej tetapi ia tidak membentuk maka anda mempunyai tanah jenis pasir.

3. Tanah gambut

Tanah gambut adalah warna hitam atau perang. Mempunyai bahan organik dan kandungan air yang sangat di dalamnya. Jenis tanah ini dikelompokkan dalam tanah berorganik. Ia terbentuk kira-kira 9000 tahun dahulu dengan pereputan bahan mineral, tumbuhan dan sebagainya yang tertimbus di dalamnya. Ketika hujan, air sangat banyak di dalamnya dan kering ketika musim kemarau.

Jenis tanah gambut di Malaysia adalah jenis tanah gambut yang dikategorikan sebagai tanah bermasalah sama seperti tanah bris dan tanah berasid sulfat. Jika anda kepal tanah ini ia seolah-olah seperti span dan boleh dibentuk. Maka anda mempunyai tanah jenis gambut.

4. Tanah endapan

Tanah endapan atau silty mempunyai partikel yang kecil berbanding dengan tanah pasir dan tidak hairan ia sangat lembut dan halus apabila disentuh. Ketika lembab, ianya seakan-akan licin berbusa dan ketika anda rollkan di antara dua tangan anda, ia cepat jatuh dari tangan anda. Tanah endapan boleh menyerap air tetapi tidak nutrient cepat hilang. Tanah jenis ini sejuk dan kering. Ia jenis mampat dan padat dan pengudaraan dalam tanah adalah bermasalah.

5. Tanah keranji

Tanah keranji atau tanah seline adalah kering dan bergaram. Tumbuhan bermasalah jika ditanam pada tanah jenis ini.

6. Tanah loam

Jenis tanah sesuai untuk pertanian ialah tanah loam. Tanah ini sangat disukai oleh para pekebun dan jenis tanah yang mempunyai kandungan hampir sama di antara tanah lampung, endapan dan pasir beserta humus iaitu kira-kira 40 peratus pasir, 40 peratus endapan dan 20 peratus tanah liat. Tanah loam mempunyai nilai PH yang tinggi dan kandungan kalsium.

Tanah loam berwarna hitam dan sangat gembur, lembut dan rapuh di tangan anda apabila dipegang. Ia menyerap air dengan baik untuk tanaman tetapi cepat kering. Tanah jenis ini mempunyai daya pengudaraan yang baik yakni bebas bergerak di antara partikel tanah hingga ke akar tanaman.

Walaupun tanah loam sangat sesuai untuk tanaman tetapi jangan kecewa sekiranya tanah ini tidak terdapat di kebun anda kerana tanah-tanah jenis lain masih boleh dibaikpulih dengan baik untuk dijadikan media tanaman.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon