Sabtu

CARA MENGHASILKAN TOPSOIL SENDIRI DI RUMAH

Tags

Berikut adalah langkah bergambar bagaimana untuk mendapatkan topsoil sendiri.


1. Cari kawasan hutan atau belukar berdekatan dengan rumah anda. Cari lokasi kawasan yang sesuai untuk mendapatkan topsoil yang berkualiti di mana pastikan kawasan yang dipilih kurang semak samun, lapang dan selamat. 



2. Sekiranya lokasi yang dipilih mempunyai semak maka tebas semak itu dengan menggunakan parang.



3. Buat pancang dengan ukuran 5x5 kaki atau 10 x10 kaki persegi atau mengikut kehendak anda. Jika anda memerlukan topsoil yang banyak maka besarlah saiz kawasan yang dipancang. 



4. Bersihkan kawasan persegi yang dipancang tadi. Alihkan daun kering, ranting kayu dan benda asing lain dalam lingkungan kawasan yang dipancang.

5. Keluarkan cangkul dan cangkul kawasan yang dibersihkan tadi dengan mengorek sedalam 5 cm hingga 30 cm sahaja. Lebih dari 30 cm ia dikenali sebagai subsoil yang mengandungi sedikit garam, kurang tanah lampung, dan mineral lain yang menjejaskan pertumbuhan tanaman jika digunakan. Tempatkan topsoil tersebut ke tempat lain dalam timbunan yang kecil.

6. Pada timbunan topsoil itu tadi, alihkan bahan-bahan seperti batu besar n kecil, kayu, ranting, akar dan segala bendasing didalamnya. Kita mahu topsoil yang bebas dari bendasing tidak berguna. Sebaik-baiknya tapis topsoil anda dengan alat penapis yang dibawa.


Kini anda sudah mempunyai topsoil buatan sendiri dan tidak perlu mengeluarkan topsoil di kedai. 

Selamat mencuba.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

4 komen


EmoticonEmoticon