Rabu

POKOK MULBERRI DI KBR

Tags

Pada bulan 5 yang lalu tanomkinotuan telah menempah batang pokok mulberri dari tuan Iskandar melalui proses pembelian online. Selepas 3 hari kiriman tersebut sampai ke tangan tanomkinotuan. Gembira tidak terkata, selepas membuat review blog kawan-kawan di internet mengenai pokok mulberri. Tanomkinotuan mulai menanamnya dalam polibag dan menyimpannya di tempat yang selamat. Selepas seminggu tunasnya mulai tumbuh. 

Pertumbuhan pokok mulberri dalam polibag sangat baik. Tanomkinotuan menggunakan media campuran yang diproses sendiri. Senang saja menanamnya caranya masukkan media campuran ke dalam polibag hingga penuh. Cucuk panggal pokok mulberri ke dalam polibag kira-kira 3 inci setengah. Siram pokok mulberri dengan air secukupnya. Selepas itu siram pokok mulberi tersebut 2 kali sehari hingga muncul tunasnya. 

Tanomkinotuan menunggu 1 bulan dari mulai tunasnya keluar barulah dipindahkan ke tanah. Sebab tanomkinotuan mengambil masa yang lama untuk mengalihkannya kerana biar pokok mulberri tersebut kuat akarnya supaya cepat tumbuh dan tahan terkena sinaran matahari. Setelah dipindahkan ke tanah tidak ada masalah besar yang berlaku terhadap pokok mulberri tanomkinotuan malah ia tumbuh dengan baik, lagi pula tidak ada serangan serius pada daun, batang mahupun akar. Tanomkinotuan hanya menaburkan baja NPK diselang selikan dengan kompos buatan sendiri. Tanomkinotuan juga menyiramnya dengan kompos teh dan baja cecair ikan buatan sendiri. Biar pokoknya cepat membesar dan berbuah.

Pokok mulberri mudah tumbuh di negara kita. Ramai menanam pokok mulberri di laman rumah untuk pokok hiasan. Pokok mulberri tanomkinotuan kini telah mencecah melebihi 1 meter, tanomkinotuan pangkas batangnya untuk membolehkan pokok mulberri berbuah. Dalam tempoh 2 minggu pokok-pokok mulberri mulai berbuah. Sungguh banyak buahnya keluar dari di setiap panggal daunnya. Sekiranya buah-buah ini menjadi bolehlah tanomkinotuan membuat jem mulberri. Bolehlah makan roti dengan sapuan jem mulberri buatan sendiri.

Apa-apa pun buah mulberri tanomkinotuan masih diperingkat pembesaran. Masih mengambil masa yang agak panjang untuk buah mulberri menjadi matang dan masak. Tanomkinotuan akan update dari semasa ke semasa tentang pokok mulberri ini untuk tatapan para pembaca.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon