Selasa

CARA DAN PANDUAN MENANAM KELADI CINA SECARA LADANG

Tags

Keladi cina adalah salah satu jenis keladi yang sangat popular di kalangan masyarakat Cina di Malaysia. Musim Tahun Baru Cina adalah waktu rezeki kepada pengusaha keladi cina kerana masa ini harga keladi naik mendadak sehingga RM9 hingga RM 12.30 sekilo. Ia juga digemari rakyat kita dengan pelbagai resepi dihasilkan seperti kerepek keladi, bubur keladi, kuih keladi dan sebagainya. Pokok keladi atau nama saintifiknya ialah Colocasia Esculenta termasuk dalam keluarga pokok Araceae berbatang lembut dengan berdaun lebar. Isi membesar sebagai isi keladi yang dimakan. Sesetengah orang menyukai memakan pucuk batang mudanya. Berikut adalah cara menanam pokok keladi Cina secara ladang mengikut cara tanomkinotuan.

Mula-mula tentukan kawasan atau tanah untuk menanam di mana sinaran matahari melebihi 6 jam. Anda perlukan sekurang-kurangnya 1 ekar atau lebih untuk menanam pokok keladi secara ladang. Tanah yang sesuai untuk menanam keladi ialah tanah hitam, loam dan tanah gambut yang dibaikpulih. Tanah beralun dan rata juga sesuai untuk penanaman keladi cina ini. Anda boleh menyewa tanah dari orang lain untuk tujuan di atas tetapi pastikan diusahakan bersungguh-sungguh untuk pulangan yang menguntungkan.

Keduanya, mendapatkan anak keladi (sulur/korob) dalam jumlah yang banyak. Anda boleh berhubung dengan jabatan pertanian untuk mendapatkan info di mana boleh memperolehi anak keladi dalam jumlah yang banyak. Anda juga boleh berhubung dengan orang yang biasa menanam pokok keladi Cina. Secara umumnya harga anak keladi cina di pasaran ialah kira-kira RM 0.30 sen hingga RM0.60 sen sebatang (harga di Sabah). Cuba pilih anak keladi yang sihat, tidak berpenyakit dan bersaiz besar. Sebelum membeli anak keladi cina buat servey tentang harga terlebih dahulu. Setiap penjual meletakkan harga berbeza-beza, ini supaya anda boleh mendapatkan harga anak keladi yang berpatutan. Jika anda menanam pokok keladi dalam 1 ekar, anda perlukan anak keladi berjumlah 8000 batang anak keladi. Katakan sebatang anak keladi berharga RM 0.30 sen (8000 X RM 0.30 sen = RM 2400 ringgit) maka anda harus menyediakan jumlah model seperti di atas untuk mendapatkan anak keladi ini. Contoh tersebut bagi menanam pokok anak keladi tidak berbatas dan 18 000 anak pokok diperlukan jika menggunakan batas.

Pembersihan kawasan menanam adalah perkara utama, tebang pokok dan semak samun pada tanah tersebut. Biarkan kering dan bakar. Bagi anda yang memilih untuk membuat lubang, perlu meracun rumput jika rumput sudah tumbuh. Namun meracun tidak perlu jika tanah anda dibajak.

Jika anda berkemampuan bolehlah memilih untuk dibajak tanah anda, sewa mesin bajak pemecah tanah dan mesin bajak piring untuk pengemburan. Tanomkinotuan tidak berpengalaman dalam hal bajak membajak ini. Bagi tanomkinotuan, hanya menggunakan cangkul sahaja. Buat lubang sedalam 1 kaki dengan jarak antara lubang ialah 4 kaki. Anda boleh buat sendiri (jimat kos) atau mengaji orang lain. Cara ini sesuai digunakan pada tanah tinggi atau cerun. Namun jika melakukannya pada tanah rata tiada masalah. Bagi tanomkinotuan, pembajakan tanah lebih praktikal dan digalakkan. Tanomkinotuan memilih menggunakan kaedah cangkul sebab tanah tersebut sudah ditanam pokok getah. Sambil menunggu pokok getah membesar bolehlah ditanam tanaman yang mendatangkan untung. Terpulang kaedah mana yang anda pilih.

Setiap lubang tersebut bubuh kapur pertanian dengan kadar setengah gengam atau kurang dari itu jika tanah anda kurang berasid. Seterusnya bubuh baja kompos atau tinja binatang seperti tinja ayam reput dengan kadar 2 genggam sahaja. Untuk penjimatan anda boleh memilih baja organik tinja ayam kerana murah. Anda perlukan 50 hingga 70 karung tinja ayam untuk 1 ekar keluasan tanah. Rehatkan tanah anda sekurang-kurangnya 2 minggu barulah menanam. Biar tinja ayam sebati pada tanah. Dalam tempoh membuat lubang rumput juga akan tumbuh, sebelum menanam racun rumput dahulu supaya persaingan mendapatkan makanan kurang antara anak keladi dan rumput rumpai.

Setelah aktiviti melubang dan membaja selesai dan dibiarkan selama 2 minggu, anda sudah boleh menanam. Tanam anak keladi sedalam 3 hingga 4 inci di dalam tanah. Jangan terlalu dalam nanti isi keladi terbentuk memanjang dan tidak bulat. Ini menjejaskan rupa dan bentuk keladi anda. Jika memilih pada tanah yang dibajak tanam anak keladi sedalam 3 hingga 4 inci dengan jarak 3 hingga 5 kaki pada setiap lubang atau batas. Jika anda menggunakan penyiram berkala, siram dengan air setelah selesai menanam. Keladi cina tanomkinotuan hanya berserah pada air hujan saja.

Apabila pokok keladi anda sudah berusia 2 hingga 3 minggu dengan jumlah daun 2 hingga 3 helai, bubuh baja NPK 2 genggam pada setiap pokok keladi. Jika anda tidak kesah anda bolehlah menggunakan baja subur urea (warna merah) untuk pembajaan. Lakukan pembajaan pada minggu ketiga selepas ditanam, minggu keenam (baja subur dan baja isi berwarna putih), minggu kesembilan (baja organik, baja urea untuk subur dan baja urea untuk isi) dan minggu keduabelas dengan baja kompos dan baja isi.

Merumput adalah aktiviti yang harus dilakukan, buang rumput rumpai pada kawasan penanaman keladi anda. Jangan biarkan keladi anda dipenuhi rumput. Ini supaya pokok keladi anda membesar dengan baik.

Apabila keladi cina anda sudah berusia 3 bulan ke atas, anda harus mencabut atau membuka anak keladi yang tumbuh di sekeliling pokok keladi induk. Berhati-hati untuk membuka anak keladi agar akar keladi induk tidak cedera teruk. Tujuan membuka anak keladi ialah supaya induk keladi cina anda cepat membesar dan cepat berisi tanpa berlaku pembahagian zat makanan ke tempat lain. Ini dapat memendekkan waktu tuaian keladi cina anda.

Pokok keladi juga mudah diserang makhluk perosak seperti serangan belalang dengan memakan daun keladi. Selain itu serangan dari apid hitam pada batangnya, juga serangan dari ulat hijau gergasi, terdapat juga serangan dari ulat seribu yang menyerang pada daun muda, ulat jenis ini bersaiz kecil tetapi berjumlah banyak. Penyakit keladi seperti reput akar, penyakit mata-mata dari serangan fungi, pucuk layu dan penyakit tompokan hitam pada batangnya. Pertama sekali kawalan masalah di atas boleh dikurangkan dengan menjaga kualiti tanah, kelembapan dan pembajaan serta zat makanan. Elemen tersebut membolehkan pokok keladi cina hidup subur. Keduanya, guna racun serangga organik yang boleh dibeli di pasaran untuk menghalang serangan lagi teruk atau anda boleh menggunakan racun serangga yang boleh dibeli di kedai pertanian.

Keladi cina sudah boleh dituai setelah genap 6 bulan (bagi di Sabah) anda boleh melihat isi keladi sudah tertonjol keluar dari tanah. Daun dan pokok keladi menampakkan kering sedikit. Cabut pokok-pokok keladi yang sudah matang dengan mencucuk pisau di sekelilingnya. Berhati-hati jangan mencederakan isi keladi tersebut. Bersihkan tanah, anak keladi perlu dibuka dan batang yang reput melekat pada isi keladi. Jangan sesekali cuci dengan air. Isi keladi akan mengeluarkan getah yang menyebabkan kegatalan pada tangan anda.

Berhubung dengan pemborong untuk menjual keladi anda. Pastilan pemborong menilaikan harga keladi anda mengikut harga pemborong yang betul. Jangan tertipu kerana ini melibatkan usaha anda selama 6 bulan termasuklah model yang dilaburkan. 


Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

46 komen

Subhanallah...kagum dan teruja. Sangat berminat untuk melawat ladang keladi cina cikgu. Saya pun merancang untuk menanam keladi cina di kampung saya Jenjarom Kuala Langat Selangor. Kalau tak keberatan untuk berhubungan melalui medium lain. 016 22 000 22 sahrul.tahiri@gmail.com. tq

Usaha dan niat yang baik saudara... semoga niat menanam keladi cina dimakbulkan oleh Allah SWT. Saya sarankan kepada saudara menanam keladi pada bulan Julai untuk jangkaan tuaian pada bulan febuari tahun hadapan. Kenapa bulan Februari? sebab perayaan tahun baru Cina, nilai keladi cina naik mendadak sebelum perayaan tersebut. Moga berjaya saudara.

Salam, sy mau Tanya penulis blog ada kaitan dgn group 'usdur'?

Wa alaikum salam. Terima kasih kerana melawat ke blog ini.

Blog ini tidak berkaitan mana2 persatuan atau kumpulan. Terima kasih.

Blog ini sangat berguna bagi saya yang baru berjinak-jinak dalam pertanian. Terima kasih utk perkongsian pengetahuan mengenai pertanian

Semoga bermanfaat dan selamat bertani,

'PERTANIAN ADALAH PERNIAGAAN'

Terbaik tuan. Boleh saya dapatkan no contact tuan.

salam sejahtera..mengikut pengalaman tuan, satu pokok keladi yang matang boleh mencapai berapa kilo..

Saiz dan berat isi keladi kadang2 mencecah 1.5 hingga 2 kilo. Tp 2 kilo ni jrg berlaku kecuali tanah ko berkualiti...

Selamat petang tuan. Nak tanya, di mana letaknya ladang tuan? Tuan membekal bibit keladi cina tak? Berapa harga satu batang? Terima kasih.

Selamat petang tuan. Nak tanya, di mana letaknya ladang tuan? Tuan membekal bibit keladi cina tak? Berapa harga satu batang? Terima kasih.

Selamat petang tuan. Nak tanya, di mana letaknya ladang tuan? Tuan membekal bibit keladi cina tak? Berapa harga satu batang? Terima kasih.

saya tinggal kat keningau tapi buat masa ini kebun keladi direhatkan buat sementara waktu bagi tujuan rehatkan tanah. Saya hanya dapat bekalkan sulur keladi pada jumlah kecil saja buat masa ini untuk menanam di laman rumah sahaja.

Saya akan dapat bekalkan sulur keladi pertengahan atau penghujung Disember tahun ini.

Selamat petang tuan. Nak tanya, di mana letaknya ladang tuan? Tuan membekal bibit keladi cina tak? Berapa harga satu batang? Terima kasih.

Selamat petang tuan. Nak tanya, di mana letaknya ladang tuan? Tuan membekal bibit keladi cina tak? Berapa harga satu batang? Terima kasih.

Saya ingin mendapatkan bekalan anak keladi cina untuk tujuan penanaman berkeluasan 3-5 hektar sila maklumkan kepada saya untuk mendapatkan benih keladi cina di no-0133676051 MAINUS RANIL

Terima kasih singgah ke blog ini. Sy akan maklumkn apabila anak keladi sudah available.

Anda menambah semangat bertani yang dipupuk oleh orang tua ku sewaktu kecil

Semoga dapat diteruskan. Berbudi pada tanah...

Salam sejahtera..saya masih menanti maklumbalas Dari tuan kalau boleh dalam masa terdekat saya perlukan benih keladi cina untuk tujuan penanaman..kalau boleh saya perlukan 16000 pokok untuk pendahuluan..hubungi saya pada bila2 masa jika benih tuan mencukupi MAINUS 013-3676051

Assalam saudara..sy nie bru nk try bjinak2 dlm pertanian n masih mentah..sy nk tanya, brapa agak2 modal yg diperlukan untuk menanam keladi cina sekitar keluasan tanah 1 ekar sehingga keladi matang..

Tuan saya minta tolong untuk dapatkan blk nombor telefon yang tuan bagi tempoh hari disebabkan telefon saya hilang..semua nombor telefon yang ada pada saya hilang begitu saja tapi saya masih gunakan nombor yang Sama sebab sya minta dengan celcom centre..terimakasih

Tuan saya minta tolong untuk dapatkan blk nombor telefon yang tuan bagi tempoh hari disebabkan telefon saya hilang..semua nombor telefon yang ada pada saya hilang begitu saja tapi saya masih gunakan nombor yang Sama sebab sya minta dengan celcom centre..terimakasih

Tuan saya minta tolong untuk dapatkan blk nombor telefon yang tuan bagi tempoh hari disebabkan telefon saya hilang..semua nombor telefon yang ada pada saya hilang begitu saja tapi saya masih gunakan nombor yang Sama sebab sya minta dengan celcom centre..terimakasih

Bunyinya lucu sedikit...saya tnm kladi dlm pasu sbb tak ada tanah. Ada 2 pasu. Tapi pokoknya nmpak subur sgt. Guna baja dapur. Mgkin dah 2 bulan, harap nanti dpt hasil ubi. Bca blog saudara buat sya bsmngat nak berkebun walau dlm pasu..t.kasih utk apa saja tips

Dlm pasu pun sesuai saudara/i. Yg penting kena bagi bj dn air. Tahniah. Dah nmpk hasil semoga istigamah utk bertani.

Kawan kita yg order anak benih keladi pun tnm guna pasu, kwn tu tinggal kat taman perumahan. Hidup subur pokoknya. Lg subur dr tnm d atas tanah.

terimakasih untuk info2 disini..sangat membantu bagi yg ingin menanam keladi ...

Selamat datang saudara/i, terima kasih melawat blog ini dan semoga bermanfaat..

bosku dari area mana d keningau.saya pun dari keningau bos. sy baru terbuka hati utk menanam keladi cina. d mana saya blh dapat bekalan anak pokok. sy cuma perlukan 600 anak pokok dalam masa terdekat ni.

bosku dari area mana d keningau.saya pun dari keningau bos. sy baru terbuka hati utk menanam keladi cina. d mana saya blh dapat bekalan anak pokok. sy cuma perlukan 600 anak pokok dalam masa terdekat ni.

Hai Ahmad. Slmt datang ke blog ku..

Sy di Sook. Tp buat masa ini anak keladi tidak dapat dibekalkan aka sumber terhad. Try ke tamu dan bertanya penjual2 kat sn. Mn tau rezeki boleh dpt anak keladi.

Bila dah ada sy akan maklumkan dgn tuan...

Hai Ahmad. Slmt datang ke blog ku..

Sy di Sook. Tp buat masa ini anak keladi tidak dapat dibekalkan aka sumber terhad. Try ke tamu dan bertanya penjual2 kat sn. Mn tau rezeki boleh dpt anak keladi.

Bila dah ada sy akan maklumkan dgn tuan...

keladi cina d sabah bleh mencacah 13kg 1 pokok..

Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

terima kasih byk atas maklumat yang amat berguna tuan berikan disini... sy akan mnghubungi dlm masa terdekat untuk mendapatkan maklumat yang lebih lanjut.. lawalah jus...

moga-moga bermanfaat... macam kenal ja hahahahahaha

mmg kenal ni tn.. sy ingin berjumpa dengan tn secepat mungkin..

pasu guna kos tinggi.kalau mau bli polibeg.sy ada jual saiz 30 inci.hbungi sy
mat 0138968796
beaufort

pasu guna kos tinggi.kalau mau bli polibeg.sy ada jual saiz 30 inci.hbungi sy
mat 0138968796
beaufort

Terima kasih..blog ni membantu say utk perkara yg say hendak ketahui ttg penanaman keladi cina..walaupun tanam hanya utk bekalan sendiri shja..

Terima kasih..blog ni membantu say utk perkara yg say hendak ketahui ttg penanaman keladi cina..walaupun tanam hanya utk bekalan sendiri shja..


EmoticonEmoticon