Selasa

JENIS BAJA ORGANIK DAN PENGGUNAANNYA

Tags

Baja boleh dikelompokkan kepada dua jenis iaitu baja kimia dan baja organik. Baja organik diperbuat daripada satu jenis bahan sahaja atau beberapa bahan lain. Baja organik diperbuat daripada bahan material dari binatang, tumbuhan atau mineral semulajadi. Untuk mendapatkan sumber organik yang berkualiti dan berkesan pilih baja organik yang cukup pengomposan secara semuala jadi. Baja organik juga boleh dikategorikan kepada baja fellet, serbuk, dan juga cecair. Terpulang kepada pekebun mini yang mana diperlukan untuk kebun mereka.

Baja organik tidak seperti baja kimia di mana kesannya cepat bertindak terhadap akar. Baja organik yang ditabur di batas atau di sekeliling pokok sesuatu tanaman memerlukan beberapa jenis mikroorganisma untuk mengurainya terlebih dahulu sebelum diserap oleh akar tanaman dan semestinya tanah/media harus berkeadaan lembab untuk membolehkan mikroorganisma tersebut melakukan aktiviti penguraian. Semasa proses penguraian inilah zat nutrisi dibebaskan. Secara umumnya, sesetengah baja organik terguna pada awal tahun setelah ditabur pada batas dan secara perlahan-lahan ia membebaskan nutrisi setelah diurai oleh mikroorganisma yang boleh digunakan pada tahun-tahun akan datang. Pemecahan atau penguraian baja organik tidak berlaku serentak di mana secara am pula memberikan tugas membaikpulih kepada tanah atau batas anda.

Terdapat pula jenis baja organik yang hanya mampu bertahan pada tempoh-tempoh tertentu dan kerap kali meletakkannya pada batas sekurang-kurangnya 2 minggu sekali agar bekalan nutrisi pada tanaman senantiasa cukup dan seimbang bagi membolehkan pokok tanaman tumbuh sihat. 

Jenis-jenis baja organik

Berikut adalah baja yang diperbuat daripada tumbuhan yang ada dijual di pasaran. Baja berasaskan tumbuhan adalah antara baja yang cepat terurai di dalam tanah berbanding baja-baja organik yang lain.

1. Baja Organik Kompos

Kompos ialah baja yang diperbuat daripada tumbuhan seperti daun kering, rumput rumpai, sisa makanan dapur dan sebagainya yang dikumpulkan dan dikomposkan mengikut tempoh-tempoh tertentu. Kompos yang ditabur pada batas berfungsi sebagai pembekal nutrisi,media menjadi subur, saliran udara dan air dalam media baik. Lazimnya, kompos dicampurkan dengan beberapa bahan lain bagi mendapatkan hasil media yang berkualiti, cukup zat nutrisi dan bersaliran baik. 

Contohnya, semaian benih tanaman boleh menggunakan kompos sebagai media semaian, masukkan kompos ke dalam bekas semaian dan semai benih sayuran anda. Bagi mereka yang menanam sayuran di atas batas, kompos adalah asas utama yang perlu ditabur di atas batas tersebut. Caranya ialah tabur kompos kira-kira 5 inci secara keseluruhan di permukaan batas barulah digaul sebati. Ia akan membaikpulih serta memberikan pengudaraan dan saliran baik kepada tanah. 

Bagi mereka yang ingin menanam bunga-bungaan di lama rumah, menambah kompos pada media tanaman sangat digalakkan iaitu tambah 1 bahagian kompos yang dicampurkan dengan 2 bahagian tanah hitam/peat-moss, 1 bahagian perlite (abu volcano) dan setengah bahagian cocopeat, gaul sebati dan masukkan ke dalam pasu dan bolehlah ditanam jenis bunga yang anda inginkan. Terdapat beberapa kaedah penghasilan kompos secara umum yang masih menggunakan bahan tumbuhan sebagai bahan asas iaitu:

a. Pengomposan secara semula jadi

Kaedah ini adalah kaedah tradisional di mana membiarkan longgokan bahan asas tumbuhan tersebut diurai oleh mikroorganisma-mikroorganisma secara semula jadi di sekitarnya. Hanya menutup bahan kompos tersebut dengan disiram sedikit air. Cara kek kompos adalah lazim dibuat oleh pekebun untuk mendapatkan hasil kompos yang berkualiti, baik dan bermanfaat.

b. Pengomposan bokashi

Kaedah ini adalah cara yang di amalkan di Jepun dahulu di mana tumbuhan yang ingin dikomposkan dilonggokkan di satu tempat dengan disembur serum EM1 (EM1 Microbial Organism). Semburan serum EM1 yang mengandungi bakteria baik tersebut akan bertindak menguraikan bahan asas tumbuhan tersebut secara cepat dan pantas.

c. Pengomposan vermikompos

Kaedah pengomposan bahan tumbuhan dengan menggunakan cacing tanah sebagai bahan bantu penguraian. Caranya tumbuhan dimasukkan ke dalam satu bekas yang selamat yang telah diisi sedikit pasir atau tanah lalu dimasukkan sejumlah cacing tanah untuk proses penguraian atau pengomposan bahan tumbuhan tersebut. Kompos lebih berkualiti dan kandungan nutrisi yang banyak.


2. Baja Organik Alfalfa (Alfalfa meal)

baja organik alfalfa adalah diperbuat dari tumbuhan alfalfa yang tumbuh meliar di negara-negara tertentu. Pengomposan bijinya inilah yang digunakan sebagai baja pada tanaman. Baik untuk saliran udara dan air dalam tanah selain dari membekalkan nutrisi kepada tanaman anda. Ia sangat berkesan untuk memperbanyakkan bunga dan buah pada sayuran dan bunga-bungaan. Namun baja organik alfalfa adalah bersifat alkali dan tidak sesuai ditambah ke tanah untuk pokok yang tumbuh sesuai pada tanah berasid. Cara penggunaan, tabur 1 sudu besar dipermukaan pasu sayuran atau bunga rose anda. 

Manakala bagi batas pula tambah 2 hingga 3 cup baja organik alfalfa di permukaan batas pada tanaman sayuran buah anda secara menyeluruh dan siram menggunakan air agar ia larut ke dalam tanah. Antara sayuran buah yang sesuai ditaburkan baja organik alfalfa ialah kacang buncis, kacang panjang, bendi, jagung, lobak merah, lobak putih dan sebagainya.

3. Molasses / gula molussa

Gula molussa diperbuat daripada gula tebu, ubi beet atau anggur. Molussa sangat baik untuk tanah anda di mana ia berfungsi untuk makanan kepada mikrobial dalam tanah untuk membebasan nutrisi yang diperlukan oleh tumbuhan. Molussa kaya dengan kalsium, magnesium-besi dan potosium. Ia juga mengandungi sulfur. Campurkan molussa 2 tutup botol ke dalam 1 gallon baja cecair organik untuk disembur kepada tanaman anda.

4. Kelp Meal

Sejenis baja organik yang diperbuat daripada alga marin lautan. Ia campuran bahan ikan dan alga marin untuk kebaikan tanaman dari segi pembungaan dan pembuahan yang baik dan berkualiti. Kaya dengan nitrogen, posforus dan potosium. Boleh diperolehi dari beberapa jenis iaitu kelp meal serbuk dan kelp meal cecair. Ia sangat berkesan untuk menjadikan tanaman dan bunga menjadi subur, daun sihat dan buah dan bunga yang banyak.

Tabur 1 sudu besar ke dalam pasu bunga atau sayuran anda dan siram, pastikan media harus digembur terlebih dahulu sebelum di tabur dengan baja organik kelp meal. Pada batas sayuran pula tabur 2 cup baja kelp meal secara menyeluruh dan siram.

5. Cottonseed meal / cotton meal

Baja organik yang diperbuat daripada benih kapas. Kaya dengan nitrogen, potash dan posforus. Berfungsi untuk membekalkan nutrisi, membaikpulih tanah dan saliran udara dan air yang baik dalam tanah. 

6. Teh kompos

Teh kompos adalah baja organik cecair daripada kompos yang dicairkan mengikut sukatan tertentu dan dioksigenkan bagi membiakkan mikroorganisma di dalamnya. Ia disembur atau disiram pada tanaman berfungsi bagi mempercepatkan penguraian bahan dalam tanah untuk nutrisi tanaman. Cara penggunaan, tambah 1 tutup botol kompos teh ke dalam 1 liter air dan sembur atau siram pada sayuran anda. Lakukan pada awal pagi atau lewat petang untuk hasil yang baik.


Baja organik berasaskan haiwan.

Terhasil menerusi bahan haiwan sama ada tulang, tinja atau isinya. Antara baja organik haiwan yang popular termasuklah: 

1. Baja organik kompos tinja haiwan (manure)

Baja organik tinja haiwan merupakan baja yang terkenal dalam bidang pertanian. Tinja ini akan direputkan dalam tempoh tertentu sebelum diguna. Ia kaya dengan nitrogen yang diperlukan oleh tumbuhan. Antara baja organik tinja haiwan ialah tinja lembu, tinja ayam, tinja kambing, tinja arnab dan tinja kelawar. Mempunyai aroma yang kurang menyenangkan dan kadang-kadang menganggu keamanan sekeliling. Selain kompos (manure green) anda boleh menaburkan kompos tinja haiwan pada batas sebelum menyemai atau menanam benih. Tabur setinggi 5 inci secara menyeluruh pada batas. Bagi tanaman yang memerlukan bilangan nutrisi yang tinggi (high feed plant) kompos tumbuhan dan kompos tinja binatang perlu ditabur lebih sedikit untuk menjamin pokok tanaman tersebut tumbuh dengan baik.

2. Baja organik bone meal

Diperbuat daripada tulang binatang seperti tulang ikan, lembu dan sebagainya. Ia telah mengalami penghancuran atau serbuk yang sesuai ditabur pada batas untuk kualiti bunga dan buah yang banyak. Tabur 2 genggam pada batas untuk mendapatkan hasil buah yang banyak.

3. Baja organik blood meal / baja darah haiwan

Salah satu jenis baja organik yang diperbuat daripada darah haiwan yang dikeringkan dijadikan serbuk. Umumnya baja blood meal ini diambil dari darah lembu yang disembelih tetapi ia juga boleh mengunakan apa-apa darah binatang yang disembelih. 

Baja darah binatang sangat tinggi kandungan zat nitrogen yang diperlukan oleh tumbuhan untuk tumbuh dengan baik. Tambah 1 sudu kecil baja darah ini ke dalam pasu bunga atau sayuran atau tabur 2 cup baja ini di atas permukaan batas untuk hasil yang baik.

4. Baja cecair ikan / fish emulsion

Baja cecair ikan diperbuat dari penjerukan ikan dalam tempoh tertentu. Baik untuk membaikpulih tanah dan membekalkan nutrisi cukup kepada tanaman. Baja cecair ikan boleh dibuat sendiri di rumah. 

Cara penggunaannya ialah tambah 2 sudu besar ke dalam 1 liter air dan gaul sebati. Sembur atau siram pada sayuran anda. Lakukan di awal pagi atau lewat petang untuk hasil yang baik.


Baja organik berasaskan mineral

1. Kapur pertanian

Kaya dengan zat kalsium dan magnesium. Berfungsi menurunkan nilai ph tanah yang berasid. Kapur pertanian ditabur bersama kompos tumbuhan dan haiwan sebelum menanam.

2. Garam epsom

Berfungsi agar tanah tidak cepat menjadi padat. Namun garam epsom kurang digunakan di negara kita. Ada pun yang menggunakannya hanya sebilangan sahaja. Namun bahan mineral ini sangat disukai oleh pekebun mini di negara luar. Anda boleh menggunakan epsom untuk mengurangkan kepadatan tanah anda. 

Secara kesimpulannya, baja organik merupakan satu alternatif yang baik digunakan di dalam kebun mini anda. Baja organik lebih sihat, bebas racun untuk tanaman tanam sendiri anda di rumah. Walaupun ramai tidak mengemari baja organik kerana aromanya yang tidak menyenangkan tetapi anda boleh membuat pilihan di mana memilih baja organik yang sudah diproses (nyahbau) bagi mengurangkan risiko rumah anda menghasilkan bau yang kurang enak.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

8 komen

assalamulaikum
kapur tu boleh ke gantikan dengan kapur kat kedai hardware?

Wa Alaikum Salam.

Kurang pasti pula saya jika guna kapur bangunan. Tp keduanya dari sumber yang sama. Tidak pernah pula sy guna kapur untuk bangunan. Try sedikit pada batas tengok mcm mn? Guna yg bentuk serbuk bukan jenis cecair.

ok terima kasih. kat sini macam susah nak cari kapur pertanian ni.

Jika kapur pertanian susah dapat. Guna kompos saja utk menurunkan/meneutralkan batas or tanah anda pun boleh atau abu pembakaran rumput kering, kayu atau sampah sarap di laman rumah anda. Boleh mengantikan kapur pertanian.

mana nak dapat alfalfa pellet atau alfalfa meal? selalunya ada dijual di luar negara, di Malaysia ada tak?

try cari kat kedai nusery sis... tentu ada jual

assalamualaikum tuan. kalau saya nak hendak menanam pokok herba Gynura procumbens (sambung nyawa), baja manakah yang lebih sesuai? adakah baja organik atau kimia. saya hendak menanamnya secara batas.

Pembajaan terpulang dgn tuan. Sama ada menggunakan baja organik atau kimia. Saya sarankan guna baja organik tetapi pembajaan baja organik kena mulakan semasa proses pembatasan lagi iaitu tabur kompos atau tinja ayam. Tabur 2 minggu sekali baja npk organik setelah batas ditanam dgn pokok herba smbung nyawa.

Namun memilih baja kimia juga tidak dilarang cuma tabur baja ini jauh dari pangkal pokok agar tidak melecur.


EmoticonEmoticon