Isnin

SAYURAN YANG DITANAM DI KBR UNTUK MUSIM KEDUA

Tags

Hari ini barulah dapat membuat entry untuk kebun di KBR. Selepas mengemas batas dan menyemai beberapa benih sayuran beberapa minggu yang lalu kini, sayuran sudah pun tumbuh dengan galak. Antara sayuran yang tumbuh membesar setakat ini ialah seperti berikut:


Timun armenia yang sudah pun belajar memanjat. Bunga jantan sudah berkembang lebih awal berbanding bunga betina, namun sebelum tanomkinotuan bertolak pada pagi ahad, terlihat bunga betina timun armenia sudah mengeluarkan kudup bunganya.


Sayur texsel hijau sudah berusia 2 minggu. Hidup galak pada batas. Sayur pertama disemai dan ditanam di KBR bagi musim menanam yang baharu pada tahun ini.


Sawi bunga jepun, salah satu sawi kegemaran tanomkinotuan. Rasa yang ranggup dan manis berbanding sawi yang lain.


Sawi putih taiwan aka bok choi hijau baru berusia seminggu. Sudahpun tumbuh dengan baik. Tanomkinotuan hanya bubuh tinja kambing saja. 



Pokok zucchini hijau sudah menampakkan daunnya sebenar. Hanya 2 pokok ditanam kali ini kerana batas yang terhad. Pokok zucchini adalah tumbuhan high feed atau memerlukan baja yang banyak.


Pokok timun mini, terdapat 4 pokok semuanya. Setakat ini tumbuh tanpa sebarang masalah.



Radish mini bulat merah ditanam dalam besen terbuang. Dalam tempoh seminggu sudah pun mengeluarkan bulb berwarna merah.



Ini pula ialah pokok swiss chard. Selepas disemai dalam cup plastik tanomkinotuan pindahkan ke batas walaupun belum mengeluarkan daun sebenar. Kini ia tumbuh dengan baik. Maaf lah, sebab anak pokok swiss chard terlalu kecil pula.

Inilah contoh sayuran yang sudah beralih tempat ke batas. Beberapa jenis sayuran yang masih dalam cup plastik menunggu dialihkan seperti florence fennel, terung ungu bulat, sawi kerinting, sawi putih dan talinum paniculatum (variati ginsing jawa). Ni jika tuai selepas 3 tahun boleh dapatkan akarnya sebagai herba ubatan. Benih tersebut akan ditanam hujung minggu ni. Kena beli kompos untuk ditaburkan pada batas. Kompos sedia ada kini sudah habis. 

talinum paniculatum

Manakala ginseng jawa aka akar som yang dibeli dari Pn Diana tahun lepas kini sudah membiak dengan banyak. Jadi tanomkinotuan tanam kedua-dua variati ini secara berjauhan takut ia mendebunga secara silang nanti. 

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon