Khamis

PERKEMBANGAN POKOK TIMUN ARMENIA

Tags

Pernahkah anda menanam variati timun yang berbeza dari jenis timun yang sedia ada di pasaran? Tanomkinotuan telah membuat eksperimen di KBR untuk menanam variati timun yang sememangnya tidak popular pun di negara kita tetapi sangat terkenal di negara Barat di mana timun ini berasal dari negara Armenia dan sekitarnya malah sangat banyak di tanam di seluruh negara Eropah dan Amerika. Timun yang tanomkinotuan maksudkan ialah timun armenia.


Pokok timun armenia dalam gambar di atas telah pun mula memanjat. Batas telah digembur terlebih dahulu dan ditabur dengan kompos buatan sendiri. Benih timun armenia ini langsung di semai pada batas dan disiram dengan air sekali sekala. 



Selepas 3 minggu kemudian maka pokok timun armenia mula mengeluarkan bunga betina selepas bunga jantan seminggu mengembangkan diri. Bunga betina lewat sedikit untuk muncul. Walau bagaimanapun bunga betina membesar selepas di debunga oleh serangga pendebunga yang datang berterbangan di sekitar KBR.




Lagi bunga betina bersedia untuk didebunga. Untuk pengetahuan, bunga betina timun armenia ini mempunyai bulu halus melitupi buah pada bunga betina tersebut dan akan hilang secara berperingkat apabila buahnya kian membesar. Tidak seperti timun biasa di mana buah pada betinanya dilitupi oleh jejarum halus yang kasar.



Setelah seminggu lebih, buah timun armenia semakin membesar. Tidak lama lagi ia sudah boleh dituai. 




Lagi buah timun armenia kian membesar tergantung dengan strateginya.



Buah timun armenia ketot ja terdampar di atas batas. Macam hidup segan tak mahu je nampaknya. Harap membesar dengan baik.

Begitulah cerita timun armenia tanomkinotuan di KBR kali ini. Sebenarnya tahun lepas ada tanomkinotuan menanam pokok timun armenia ini tetapi tidak sempat dituai disebabkan ulat pengorek buah lebih dulu menyentapnya dari dalam. Kali ini menjadi dan berhasil untuk tuaian buahnya. Tanomkinotuan akan update tuaian buah timun armenia akan datang. Apa kata pembaca diluar sana mencuba menyemai dan menanam pokok timun jenis ini kerana jika berhasil berbuah, anda sememangnya petani laman yang berusaha gigih.



Hasil tuaian buah timun armenia petang tadi. Dapatlah 3 biji dan bolehlah dibuat sayur nanti.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon