Rabu

PANDUAN MENYEMAI ZUCCHINI LANGSUNG PADA BATAS

Tags

Tanomkinotuan tunjukkan cara menyemai benih zucchini langsung pada batas dengan gambar sekali. Tanah yang terlibat adalah jenis tanah liat. Oleh itu berikut adalah panduannya:



Tanah tersebut harus digembur terlebih dahulu menggunakan alat pengembur. Lakukan pengemburan pada musim kemarau kerana tanah liat mudah dikerjakan. Jangan sesekali membuat pengemburan pada musim hujan. Tanah anda berketul-ketul apabila sudah kering. 

Bubuh kapur pertanian 2 sudu makan jika perlu. 



Untuk memperolehi tanah yang berkualiti dan sesuai untuk pokok zucchini, tambah 1 baldi tanah hitam yang digaul dengan kompos. Tanah hitam dan kompos bukan sahaja dapat membaikpulih tanah adal anda tetapi kompos dapat membekalkan zat makanan dan menyerap air dalam tempoh yang lama. Ia juga memperbaiki aliran udara dalam tanah.

Gaul hingga media sebati antara satu sama lain. 


Seterusnya buat seperti bukit dan tekan ke bawah untuk meratakan puncaknya/atasnya. 



Buat lubang di atasnya kira-kira 2 setengah inci. Bubuh baja NPK organik ke dalam dan timbus atau gaul seketika.


Kemudian buat dua lubang dipuncak batas tadi seperti dalam gambar. Masukkan sebiji benih zucchini hijau bagi setiap lubang. Timbus semula dan siram dengan air untuk melembabkan dan membantu mempercepatkan percambahan.

Benih zucchini hijau mengambil 7 hari hingga 14 hari untuk bercambah mengikut suhu dan kelembapan tanah. Selepas dua minggu dari percambahan bubuh kompos disekelilingnya tutup dengan mulsa/sungkupan. 

Pokok zucchini anda akan membesar dengan jayanya. Dan akan menghasilkan buah untuk bekalan sayur dapur anda. Apa kata anda cuba menanam pokok zucchini.

Bekalan benih zucchini hijau di KBR, 1 pek RM3.00. Maklumat lanjut email ke borosmomogun@gmail.com

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon