Ahad

TUAIAN TERBARU SAYURAN DI KBR (OKTOBER 2015)

Tags


Bulan Oktober ni tidak ada yang dituai di KBR, majoriti sayuran yang ditanam untuk musim ini ialah sayuran buah dan tanaman herba yang sedang membesar di KBR, namun tanomkinotuan masih dapat menuai beberapa jenis tanaman seperti di bawah:


Ini adalah akar ginseng jawa yang dicabut tadi pagi. Ternampak daging ayam di peti sejuk terperap sudah 2 minggu, terfikir hendak memasak sup ayam dengan mencampurkan akar ginseng jawa, kurma cina dan buah goje kering. Maka tidak berlengah lagi tanomkinotuan ke KBR dan tuai sepokok ginseng jawa yang sudah berusia 8 bulan. 

Inilah akarnya, semakin lama pokok ginseng jawa tumbuh semakin besar isi lobaknya. Bagi pendapat tanomkinotuan seeloknya tuai ginseng jawa melebihi 3 tahun untuk keputusan yang memuaskan. Ia dapat membantu meningkatkan kecerdasan tubuh badan daripada letih, lesu dan tidak bermaya. Akar ginseng jawa juga bermanfaat untuk hubungan suami isteri. Pucuk mudahnya dipetik untuk campuran dalam telur dadar atau campuran dalam sup berasaskan daging lembu, kambing mahupun ayam. Ia tidak berbau dan rasa neutral. 


Tuaian kacang panjang hijau ini dituai tadi pagi. Berbuah dengan banyaknya. Tanomkinotuan tuai sekali buah yang sudah tua untuk benih pada masa akan datang.

Pokok kacang panjang akan tetap menghasilkan buah hingga di akhir produktivitinya malah walaupun pokoknya mula mengering pucuk/tunas muda akan mula tumbuh di panggal pokoknya untuk membesar dan menghasilkan buah semula. Pangkas pokok yang kering untuk memberi ruang tunas tumbuh dengan baik. Bubuh baja dan gembur tanah. Pokok baharu ini tidak lama lagi akan membekalkan hasil buah untuk dapur anda.


Pokok swiss chard masih tumbuh dengan megah di KBR. Sempat dituai beberapa daun muda tadi pagi. Pokok swiss chard sesuai tumbuh dengan cuaca kita yang panas dan lembab sepanjang tahun.

Sempat memasak daun muda swiss chard yang dicampurkan dengan daging ayam kampung. Jadi menu tanomkinotuan tengahari tadi ialah sup ayam ginseng jawa dan sayur tumis swiss chard bersama ayam kampung. Masaklah perut menerima menu dari segala-galanya bersumberkan ayam. Haha.


Tuaian terung hijau bulat merupakan satu variati terung yang mempunyai rasa ringan dan tidak gatal. Tanomkinotuan mempunyai rasa alergik gatal pada lidah apabila memakan beberapa jenis makanan seperti terung, udang dan ketam laut. Tetapi terung ini tanomkinotuan boleh makan dengan banyak. Rasa gatal yang dialami tidak berlaku.

Pokok terung jenis ini berbuah dengan banyak. Hasil di atas adalah hasil hanya 1 pokok sahaja. Tanomkinotuan tuai sekali buah yang sudah matang untuk benih tanaman musim akan datang.



Daun kolestrol spinach atau okinawan spinach ni sudah berkali-kali dituai. Hari ini tanomkinotuan petik daun mudahnya. Cuci bersih potong dua menggunakan pisau bubuh sedikit garam, cili padi dan hirisan timun dengan perahan limau kasturi. Gaul sebati dan rehatkan sekejap. Sudah boleh dihidangkan. Pokok herba ini sangat baik untuk mengurangkan masalah kolestrol dalam badan.




Tuaian hasil kobis bunga yang sihat di KBR. Ini adalah hasil tuaian minggu lepas dan baru hari ini dapat diposkan dalam blog. Lupakan jari jemari di sebelah kobis bunga.




Tuaian minggu lepas, daun bayam hijau bulat ni tumbuh dengan sendiri celah-celah batas. Tanomkinotuan tidak cabut tetapi membiarkan pokoknya sehingga membesar. Dan dituai untuk dimasak dengan hirisan halia.

Begitulah serba sedikit tuaian yang sempat diambil gambarnya. Untuk laporan khas dalam blog ini.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

7 komen

Wahhh... suka tengok kobis bunga tu... bestnya...

Saya pun suka tengok bunga kobis tu...

Ohh..saya nak tanya, jual tak benih timun mini...

Hai! Normala, Benih timun mini ada dijual. maklumat lanjut email borosmomogun@gmail.com.

Sebenarnya sayang nak tuai sbb nilah pokok pengubat stress bila pulang ke kampung. Tapi apa kan daya, nak mkn punya pasal selamat gak ditumis. hehe

Banyak hasil tuaian Jaf ..patutlah sentiasa sihat..baja organik ..sangat orginal..jauh dari toksik sayuran ini..


EmoticonEmoticon