Ahad

MEMBUAT KOMPOS TUMBUHAN (MANURE GREEN) SENDIRI DI LAMAN RUMAH

Tags


Hari ini tanomkinotuan ingin berkongsi membuat kompos atau baja yang murah dan jimat tetapi kuasa pembajaannya sangat-sangat berkualiti. Hanya menggunakan bahan-bahan disekelilingnya yang ada anda sudah mampu melakukannya. 

Selain membeli baja yang ada di pasaran apa kata kita mencuba membuat kompos sendiri. Tanomkinotuan ada membuat entry mengenai membuat kompos pada pos-pos yang lepas. Cuba cari dan fahami langkah-langkahnya. Entry kali ini pula adalah cara menggunakan satu bahan sahaja iaitu tumbuhan hijau. Tumbuhan hijau seperti rumput, pangkasan bunga, pokok buah-buahan dan sebagainya.

Pertama sekali kumpulkan tumbuhan hijau yang ingin dibuang. Contohnya rumput yang dicabut dilaman rumah, potongan rumput yang menggunakan mesin rumput, pangkasan pokok bunga-bungaan dan buah-buahan. Lebihan sayur di dapur juga boleh dicampurkan. Apa-apa sahaja jenis sisa sayuran yang dibuang didapur.



Dalam entry ini tanomkinotuan mengambil contoh tumbuhan hijau yang ingin dibuang dilaman rumah. Tidak kiralah apa jenis. Tanomkinotuan tidak mengetahui nama tumbuhan pada gambar diatas, apa yang pasti pokok ni cepat terkompos. 

Dengan menggunakan pisau atau parang tajam, potong rumput/tumbuhan tersebut dan longgokkan hingga dalam kuantiti yang banyak. Pastikan box kompos sudah disediakan. Jika belum anda harus membuat box kompos terlebih dahulu dengan menggunakan bahan seperti papan terbuang. Saiz box kompos terpulang kepada pembaca. Bagaimana jika bahan membuat box kompos seperti papan dan paku sukar diperolehi? 

Tidak mengapa anda boleh menggunakan baldi untuk meletakkan kompos anda atau mencari bekas sesuai. Jika menggunakan baldi pastikan baldi tersebut dilubangkan terlebih dahulu supaya cecair dari tumbuhan tersebut dapat dialirkan dengan baik dan ini mempercepatkan tumbuhan itu dikomposkan.



Tumbuhan yang sudah dipotong bolehlah dikumpul terlebih dahulu ditempat sesuai.



Tumbuhan hijau tersebut dimasukkan ke dalam box untuk dikomposkan. Ratakan tumbuhan tersebut ke seluruh box agar ketinggiannya sekata.




Beginilah box buatan sendiri buatan tanomkinotuan. Tidak pasti apa saiznya. Tanomkinotuan tidak pula menyukatnya. Disinilah tanomkinotuan bubuh segala-galanya dari sisa dapur, rumput yang dicabut di kebun dan sebagainya. Semasa entry ini ditulis box kompos tanomkinotuan masih dalam proses pengomposan.

Tunggu 3 bulan untuk hasil pengomposan yang baik. Bolehlah mengambilnya dengan mengorek kompos dari bawah box. Warna hitam menunjukkan ia sangat-sangat berkualiti dan kaya nutrient. Apa tunggu lagi jom berkompos sendiri di rumah. Hebe

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.


EmoticonEmoticon