Khamis

PANDUAN MENCAMBAHKAN BATANG CEKUR MANIS

Tags


Tentu ramai pembaca di luar sana meminati sayur cekur manis. Ia bukan saja sedap malah cepat disediakan dan cepat masak. Bagi tanomkinotuan memasak maggie laksa asam akan dicampurkan segenggam daun atau pucuk cekur manis ini sudah cukup dan sangat menyelerakan. Apa kata belajar cara-cara mencambahkan keratan batang cekur manis untuk ditanam di dalam pasu atau di atas tanah di laman rumah.


Dapatkan cekur manis yang boleh dibeli di pasar atau minta dari kawan anda. Lurutkan daunnya dari pangkal tangkai daun ke bawah. Ia mudah dan kerja pun cepat. Daun dan pucuk tersebut bolehlah dimasak ikut selera pembaca.


Beginilah keratan batang cekur manis setelah dibuka daunnya. Seterusnya dengan menggunakan pisau, potong tangkai daun sependek mungkin hingga selesai. Hati-hati jangan mencederakan tempat keluar tunas itu.


Setelah tangkai daunnya dipotong. Ia lebih praktikal dan kemas.


Guna gelas atau apa-apa bekas yang sesuai, isikan air bersih setengah gelas dan rendam keratan batang cekur manis di dalamnya. Tunggu sehingga dua minggu untuk pengakaran dan tunas baharu muncul.


Lihat akarnya sudah pun keluar dari batang cekur manis. Buang keratan batang yang mati atau tidak bertunas.



Beginilah hasilnya. Kini keratan batang cekur manis sudah berusia 2 minggu 2 hari. Keratan ini sudah mengeluarkan akar dan tunas yang baru dan bolehlah dipindahkan ke pasu atau polibag saiz besar. Seelok-eloknya tanam sebatang cekur manis untuk 1 pasu atau polibag. Simpan polibag ditempat teduh selama 1 minggu untuk menguatkan akar pokok dan tidak layu/mati terkena sinaran matahari yang terik. Selepas seminggu kemudian barulah dialihkan di kawasan terbuka. 

Tunggu tunas pokok cekur manis anda panjangnya kira-kira 9 inci barulah dituai. Petik tunas tersebut kira-kira 3 inci dari pangkalnya untuk memberi ruang pertunasan semula. Ia akan bertunas selepas itu malah semakin rimbun.

Selamat bertani dan menuai hasil.

Seorang cikgu lelaki yang berkebun di keliling rumah. Kini tinggal di Keningau, Sabah.

7 komen

Bila pokok induknya dah besar banyak akar kekadang keluar anak-anak pokok baru dari akar-akar yang timbul.

Ya betul. Bijinya tumbuh bila dah gugur

Ya betul. Bijinya tumbuh bila dah gugur

Nak tanya, encik tinggal di keningau area mana? Ada buat class tak utk penanaman pokok ni? T.kasih

Saya kat Sook sis, setakat ni tak de. sy menanam hanya sebagai hobi. In sha Allah akan datang ya

Salam tuan, sy cuba tanam pucuk manis guna teknik tuan ni, tapi da dua kali rendam x menjadi, batang pucuk manis busuk yang terkena air tu... Knp ye tuan?

wa alaikum salam, potong pangkal tu dgn pisau tajam. then guna air sedikit untuk rendamkan keratan tersebut. Setiap hari tukar airnya dan guna bekas yg bersih agar tidak ada jangkitan pada keratan cekur manis. Selamat mencuba


EmoticonEmoticon